31.3.
Haastattelimme Outokummun lähihoitajaopettaja Katrin kanssa
vierailukoulumme englanninkielen opettajaa lastenhoitoalan koulutuksesta. Tämä alla oleva on siis englanninopettaja mrs Li:n (Lingling) kertomaa. Opettajia
puhutellaan Kiinassa aina sukunimellä ja perään lisätään vielä sana lao shi
(suomeksi tarkoittaa siis opettajaa). Kaikista yksityiskohdista en tässä mene
ihan takuuseen, koska vieraalla kielellä vieraista asioista puhuttaessa väärin
ymmärryksen vaara on aina olemassa.
Opiskelu esikoulun opettajaksi (pre-school teacher,
kindergarten teacher) kestää siis kolme vuotta. Kaksi vuotta teoriaa ja kolmas
vuosi harjoittelua lastentarhassa. Opiskelijat ovat aloittaessaan
14-20-vuotiaita ja valikoituvat (jos oikein ymmärsin) opintoihin peruskoulun
päättötestin perusteella. Vierailukampuksemme kouluttaa pelkästään ensimmäisen vuoden lastentarhanopettajaopiskelijoita Luokkia on yhdeksän ja opiskelijoita 301. Ryhmäkoko on siis suuri, esimerkiksi meidän luokallamme oli 32 opiskelijaa.
Opiskelijoina on vain tyttöjä. Kiinassa miehet eivät opiskele lastentarhanopettajiksi.
Opiskelijoina on vain tyttöjä. Kiinassa miehet eivät opiskele lastentarhanopettajiksi.
Noin puolet opiskelijoista tulee Pekingistä ja puolet
muualta provinsseista. Kaukaa tulevat asuvat koulun asuntolassa, joka on
samassa rakennuksessa opetustilojen kanssa. Opiskelu maksaa pekingiläisiltä opiskelijoita 1615 rmb (= 270
€)/lukuvuosi ja muualta tulleilta 2800 rmb (= 465 €). Asuntolassa asuminen
maksaa 750 rmb (= 125 €)/vuosi. Koululounas maksaa 8 rmb (1,30€). Vanhemmat
maksavat lastensa koulutuksen. Opiskelijat eivät käy töissä vapaa aikana,
vaikka lomaa onkin kuukauden verran talvella ja melkein kaksi kesällä.
Opiskelijat arvioidaan lukuvuosittain kirjallisilla
kokeilla, paitsi tietenkin pianonsoitto, laulu yms. muulla tavoin. Kiinalaisen
traditioon ja lastentarhaperinteeseen kuuluu vahvasti taide, siksi opiskelijat
opiskelevat musiikkia (laulua ja soittoa), tanssia ja maalausta. Yleisten
aineiden osuus (kiinan kieli, englanti, matematiikka, tvt,…) tuntuu olevan
suuri suhteessa ammatillisiin aineisiin.
Kolmannen vuoden työssäoppimista ohjaa työpaikoilla oleva niin sanottu training
teacher ja myös oppilaitoksen opettajat käyvät työpaikoilla ja pitävät sinne
yhteyttä.
Haastattelemamme opettajan mielestä heidän koulunsa
opiskelijat ovat hiukan laiskoja. Opettajan täytyy pakottaa opiskelijat
tekemään töitä. Tältä ei kyllä opetusta seuratessa tuntunut. Opiskelijat huolehtivat luokkansa siivouksesta itse.
Hakevat itsenäisesti ruuan ja ruoka-astiat keittiöstä sekä vievät takaisin sekä siivoavat luokkansa. Myös opettajalle välineet ovat valmiina. Tietokone on avattuna jne. Opettaja
vain marssii luokkaan sisään ja alkaa opettaa. Yleensä opetusta myös seurataan
aika keskittyneinä. Varsinaista erityisopetusta ei koulussa ole, mutta
opiskelija voi aina kysyä opettajalta apua tarvitessaan sitä.
Koulusta valmistuneiden opiskelijoiden on yleensä helppo
työllistyä. Kaiken kaikkiaan mrs Li on sitä mieltä, että nyt hallituksen olisi
aika panostaa ammatilliseen koulutukseen. Yliopistoihinhan jatkaa vain 18%
peruskoulunsa päättäneistä.
Kun yhteistä kieltä ei ole ja opetuksen sisältöön ei voi
paneutua, tunteja seuratessaan tulee kiinnittäneeksi huomionsa muotoihin ja
tapoihin. Ei voi kuin todeta, että omat kansakouluajat tulee mieleen. Opettaja
opettaa edessä. Opiskelijat vastaavat kysymyksiin, tekevät tehtäviä ja pieniä
ryhmätöitä. Paljon luetaan yhdessä ääneen (luullakseni tärkeimpiä kohtia). Toki
muutamia rennompiakin tunteja on ollut. Ehkä Joni ja Kati kertovat niistä lisää.
Paljon jäi vielä kysymättä. Esimerkiksi
opetussuunnitelmasta, jatko-opintomahdollisuuksista ja palkkatasosta…
Kuva. Tässä on lukujärjestyksemme, Se eroaa kiinalaisen ykkösvuoden opiskelijan lukujärjestyksestä siten, että heillä koulu alkaisi jo kahdeksalta. Tuohon lounastauolle meille suunniteltujen aktiviteettien sijaan, heillä olisi itsenäistä työskentelyä esim. pianon soiton harjoittelua tai muuta vastaavaa.
Sosiaali- ja terveysalan opettaja Outi